Hoe vervang ik de lont van een Tonysun Foetsie petroleumkachel?

8 november 2017

Hoe vervang ik de lont van een tonysun Foetsie petroleumkachel

Nu de nachten langer en kouder worden, halen veel mensen hun petroleumkachel weer van zolder. Zo kun je weer heerlijk genieten van een warmte, waar geen elektrische kachel tegenop kan. Zowel in de woonkamer, in de kajuit van uw boot, of als verwarming in de werkplaats is de stralingswarmte als een warme deken voelbaar. Tenminste: als de lont niet aan vervanging toe is. Want door veelvuldig gebruik of het gebruik van foutieve brandstof kan een lont een keer aan vervanging toe zijn. Nautic Gear helpt u graag met dit ‘how to’ stappenplan.

 

De Tonysun Foetsie petroleumkachel is uitgerust met een lont, waarbij het bovenste gedeelte van glasvezel is gemaakt. Dit materiaal gaat veel langer mee dan een traditionele lont, waarbij het katoen veel sneller opbrandt. Maar ook dit lont heeft niet het eeuwige leven, en daarom leggen wij graag uit hoe deze de juiste wijze vervangen moet worden.

Stap 1 verwijder de korf van de kachel

 

Stap 1: De korf moet worden verwijderd. Hiervoor moeten de drie dopvormige moertjes die onderaan de chroomkleurige staanders zitten worden losgedraaid. Dit kan met een tang met platte bek, of een steek-ringsleutel. Onder een van deze moertjes zit ook het kettinkje van de vuldop bevestigt; dit ringetje met daaraan het kettinkje haalt u ook van het draadeind af. Nu alle drie de moertjes los zijn, kunt u de volledige korf eraf tillen. Let strakjes bij het terugplaatsen op, dat de aanduiding ‘up-down’ die in de chromen ring is gestanst, weer boven de draaiknop komt.up-down aanduiding petroleumkachel

…veel roetaanslag duidt op een foute afstelling of verkeerde brandstof…

Vleugelmoeren petroleumkachelStap 2: De brander met het bolle gaasje kan eraf getild worden. Deze kan meteen even worden opgepoetst als hier veel roetaanslag in zit. Overigens: extreem veel roetaanslag duidt op een foute afstelling of verkeerde brandstof tijdens het gebruik (gele e/o walmende vlam is een onvolledige verbranding, dus alleen een blauwe vlam welke niet boven het bolle rooster uitkomt is juist). De brander zetten we even opzij, en nu kunnen we meteen de 4 vleugelmoeren losdraaien van het vierkante chromen gedeelte rondom de lont. Nu de 4 moertjes verwijderd zijn, is dit vierkante deel ook te verwijderen door deze recht naar boven eraf te tillen.

roetaanslag petroleumkachel
roetaanslag

 

 

 

geribbelde ring afstelmechanisme petroleumkachelStap 3: Met een combinatietang of waterpomptang draaien we de geribbelde messing-kleurige ring,
welke direct achter de zwarte draaiknop zit los. Voor het losdraaien moet u deze ring tegen de klok in draaien. Als deze ring helemaal los is, kunt u de complete draaiknop met as opzij uit de kachel naar buiten trekken. Aan het uiteinde zit een tandwiel, welke meteen even gereinigd kan worden.Afstelmechanisme lont petroleumkachel tonysun foetsie

 

 

 

 

lont kachel uitnemenStap 4: Nu de draaiknop met as verwijderd is, kan ook de lont verwijderd worden. Deze trekt u recht naar boven. Een kleine weerstand is voelbaar, doordat de lont over de metalen bus schuift, welke centraal in de kachel is gemonteerd. Deze buis blijft zitten.

…belangrijk is, is om de zwarte lijn die rondom de lont loopt, exact op de rand van de metalen cilinder uit te lijnen…

zwarte lijn op de lont uitlijnenStap 5: Nu heeft u de lont in handen. Bij demontage van de lont ziet u dat er om de lont heen ook een metalen cilinder is geplaatst, met daarin o.a. de vertanding waarmee de hoogte van de lont afgesteld wordt. De cilinder is voorzien van allemaal kleine scherpe puntjes naar binnen toe, waarmee de lont op de juiste plek in de cilinder blijft. Als we de lont wat naar binnen duwen laten deze puntjes vanzelf los, en kan de lont gewisseld worden. Wat bij plaatsing van de nieuwe lont in de cilinder belangrijk is, is om de zwarte lijn die rondom de lont loopt, exact op de rand van de metalen cilinder uit te lijnen. Heeft u de lont recht in de cilinder geplaatst, dan drukt u hem van binnenuit nog wat extra aan, waarmee de metalen puntjes zich vastzetten in de nieuwe lont, en deze niet meer kan verschuiven.lont vastmaken en losmaken in de metalen cilinder

 

 

 

lont recht geplaatstTerugplaatsen: nu volgt u het bovenstaande stappenplan in omgekeerde volgorde. Aandachtspuntjes om even goed op te letten: de onderzijde van de lont moet goed naar beneden om de metalen bus ingevoerd worden. Voorkom dat de onderste katoenvezels voor de vertanding van het verstelmechanisme zitten. Bij het terugplaatsen van de zwarte knop met as zult u even op gevoel moeten nagaan of het tandwiel aan het uiteinde weer juist in de vertanding van de metalen cilinder valt. Een beetje heen-en-weer ‘morrelen’ helpt hierbij. Controleer dan nogmaals of de lont recht in- en uitschuift bij afstelling met de draaiknop. De lont moet recht uit de kachel komen (iets heen en weer draaien kan noodzakelijk zijn).verstelmechanisme petroleumkachel juist gepositioneerd

 

 

 

Aanvullende tips: Paraffine is aan veroudering onderhevig. Aan het einde van het winterseizoen doet u er goed aan om de tank te legen of deze op te branden. Doet u dit niet, dan zal de petroleum de lont gaan verstoppen, omdat de brandstof langzaamaan verandert in een dikker residu. Steekt u de kachel vervolgens na een poos weer aan, dan zal deze gaan walmen, omdat de brandstof niet meer goed wordt aangezogen. Dat is het einde van de lont. Gelukkig is deze lont los verkrijgbaar.

Bij frequent gebruik zal zich uiteindelijk een teervormige afzetting gaan vormen op de lont. Dit is normaal, maar zal de verbranding niet ten goede komen. Brandt u de tank daarom soms helemaal leeg, dan verbranden ook deze restjes op de lont. Als de tank leeg gebrand is borstelt u de lont nog even af met een oude doek, zodat de glasvezels weer los elkaar zijn i.p.v. samengeklonterd, en de kachel snort weer als nieuw. En last but not least: zorg altijd voor goede ventilatie en gebruik de juiste kachelbrandstof! Een wijd verbreid misverstand is dat lampenolie hetzelfde is als gezuiverde petroleum / paraffine, maar dat is sinds enkele jaren niet meer zo. Het gebruik van lampenolie zal resulteren in meer rookvorming en een sneller verstopt geraakte lont. Met bovenstaande adviezen en onderhoud zult u jarenlang plezier blijven houden van uw kachel.

Nautic Gear wenst u een warm winterseizoen toe met uw Tonysun Petroleumkachel!