Winterklaar maken van de boot

22 november 2017

winterklaar maken van de boot

Steeds meer boten worden uit het water gehaald, en als u een goede plek heeft, staat hij droog in een loods: de ideale kans voor het winterklaar maken van de boot. Eenmaal uit het water is de kans aanwezig dat u de boot snel vergeet, zeker nu het feestgedruis van de maand december al hoorbaar is. Toch is deze periode een uitstekende gelegenheid om dit kluswerk op te pakken, waar u in het voorjaar niet zoveel trek meer in heeft. Dan moet er immers weer gevaren worden toch? Wat kunt u deze maanden doen, om in het voorjaar weer te ‘shinen’ op het water? Met deze klussen bespaart u op de langere termijn bovendien veel kosten. Wij helpen u graag met het winterklaar maken op weg. Of beter gezegd; te water. Ook in de winter.

Ververs altijd uw motorolie. Goede motorolie is van groot belang voor een lekker lopend motorblok. Een misverstand is te denken, dat er bij weinig vaaruren niet ververst hoeft te worden. Juist dan trekt er steeds meer vocht in het motorblok, met sludge-vorming en slechtere smeereigenschappen tot gevolg. Zit er een soort mayonaise-achtige aanslag op de peilstok of bij de vuldop? Dan liever nog gister dan vandaag de olie wisselen (als de motor ook koelvloeistof verbruikt, dan duidt dit overigens op grotere problemen). De speciale carterpompen maken de oliewissel toegankelijk voor iedereen. En pak natuurlijk meteen het oliefilter mee. Een handige tool om het oliefilter en brandstoffilter te verwijderen vindt u bij ons gereedschap. Bij montage van het nieuwe filter altijd vooraf een likje oude olie op het filterrubber smeren, om te voorkomen dat deze de volgende keer niet meer losgaat. Gebruik voor het vastdraaien geen gereedschap, behalve je 2 rechterhanden. Handvast is namelijk echt voldoende.

Winterklaar maken boot motorolie vervangen

 

Met deze klussen bespaart u op de langere termijn veel kosten.

promariner acculader winterklaar makenDe accu van de boot verdient ook wat aandacht. Juist nu hij een poos niks te doen heeft. Helemaal niks doen is vragen om problemen. Het langzame maar gestage spanningsverlies leidt tot diepontlading en veroorzaakt daarmee schade. Sluit uw acculader via een geprogrammeerde tijdschakelklok aan op de accu. Ook al beweren de fabrikanten dat het druppelladen prima de hele winter door kan, kan dit ook leiden tot accucellen die droog staan. Beter bijvoorbeeld 1 dag in de maand aan de lader, dan continu. En check meteen of er nog genoeg accuvloeistof in de cellen zit. Let op: gespetter met accuvloeistof is uit den boze. Accuzuur is sterk bijtend en kan blijvend letsel veroorzaken. Ook kleding wordt niet mooier van gemorste spetters. Het onderste kunststof deel welke boven de loodplaten zit moet net ‘onder water’ staan (komt neer op ongeveer 1cm vloeistof boven de platen). Door de accupolen los te koppelen van de boot, wordt lekstroom voorkomen. Kunt u de accu mee naar huis nemen, zodat deze niet in de vorst staat, dan is dat nog mooier bij het winterklaar maken.

Sluit uw acculader via een geprogrammeerde tijdschakelklok aan op de accu

 

Als we toch rondom het motorblok bezig zijn, kijk dan meteen of de brandstoffilters aan vervanging toe zijn. Bij dieselfilters kunt u de waterafscheiders aftappen en een nieuwe filter plaatsen. Een puntje wat snel over het hoofd gezien wordt is de brandstoftank. De meningen over vol of leeg wegzetten zijn verdeeld. Bij een kunststof tank hoeft u in elk geval niet bang te zijn voor roestvorming bij een (half)lege tank. Echter kan er wel condens in de brandstof trekken, die door de temperatuurverschillen optreedt. Kunt u de tank eenvoudig aftappen, dan lijkt ons dit een goed idee. In het voorjaar nog even de tank goed droogmaken, en weer verse peut erin voor een frisse vaartocht. Bij een stalen tank is ons advies om deze juist vol weg te zetten, om roestvorming door vochtige lucht in de tank tegen te gaan. Een tank schoonmaken kan een vervelend klusje zijn, maar wij weten uit eigen ervaring dat er na verloop van tijd echt een laag drap op de bodem van de tank kan liggen. Toch vervelend als je motor door nalatigheid stilvalt in het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij al dit onderhoud komen olie-slurpdoeken plus wat oude lappen goed van pas. dieselfilter met waterafscheider delphiDe tank schoonmaken hoeft natuurlijk niet elk jaar, en om die tussenliggende jaren ook goed door te komen zijn er ook brandstof-additieven verkrijgbaar. Deze verdrijven bacterie en schimmels in de brandstof, en zorgen dat eventueel condens in de tank verdwijnt. Eenvoudig bij de brandstof gieten, en varen maar. De losse buitenboordmotor plaats u op een Odesea trolley, zodat u ook daar voor het spoelen (gebruik hiervoor de handige spoeloren) en overig onderhoud overal goed bij kan. Rest nog het koelsysteem van antivries te voorzien, luchtfilters te reinigen, en indien nodig de bougies te vervangen.

Antivries scheepstoillet winterklaar makenHet drinkwatersysteem en de motorkoeling van uw boot houdt zichzelf niet warm. Om schade door bevriezing te voorkomen, tapt u het drinkwatersysteem overal waar mogelijk af. Doorblazen met lucht helpt om de leidingen leeg te krijgen. Lukt dit door de technische bouw van het systeem niet, dan is het zaak te zorgen dat er antivries i.p.v. water in de leidingen van het drinkwatersysteem zit. Bescherm meteen het boordtoilet van uw boot. Onze antivries vloeistof heeft een smerende werking voor de rubbers van de pot, is niet giftig (handig in het drinkwatersysteem) en tast ook de leidingen niet aan. In het voorjaar is het een kwestie van doorspoelen, en samen met Hadex of AquaRein drinkwaterreiniger heeft u het hele seizoen fris en betrouwbaar drinkwater. Als u eerst moet gaan loodgieten omdat de leidingen geknapt zijn zal een tijdelijke overstap op flessen bronwater uw enige optie zijn… Talamex antivries voor de bootDe motorkoeling voorziet u via de wierpot van antivries. Vergeet eerst niet de afsluiters dicht te zetten! Maak meteen het wierfilter schoon. Heeft u een direct gekoelde motor, verwijder dan eerst nog de thermostaat, zodat ook het gedeelte hierachter gevuld wordt (bij het vullen met koude antivries blijft de thermostaat namelijk gesloten, waardoor u niet het hele motorblok goed heeft beschermt tegen vorst). Terwijl de motor wordt gestart en stationair draait, giet u via het wierfilter de antivries in het koelsysteem. Dit doet u net zolang, totdat u het bij de uitlaat zichtbaar naar buiten ziet komen. Onze antivries is niet giftig, dus geen zorgen voor het milieu. Stop de motor, en vul de wierpot. Nu even
de afsluiter openzetten, en weer afsluiten, zodat ook deze gevuld is met antivries en beschermt is tegen vorst.

Dit is efficiënt klussen!

Onderhoud boot winterklaar makenanode onderhoud bootNu de buitenkant van de boot nog. Oppoetsen met BioClean of Romp- en bodemreiniger zorgt voor een snel resultaat. De gele aanslag en zelfs roestvlekken zijn hiermee te verwijderen. Als de Anti-fouling vernieuwd moet worden bent u wel wat langer bezig, maar ook hier liggen meteen de beste kansen om de boot weer spik en span te maken. Handig gereedschap, zoals de Gelplane Scraper zijn hier hun geld dubbel en dwars waard, als u van een in de jaren opgebouwde aangedikte laag anti-fouling af wilt, voor een fris begin. Net zoals de anti-fouling afbijtmiddel: dit is efficiënt klussen! Heeft u een boot gekocht, en geen idee wat voor anti-fouling al op de boot zit, en u heeft geen zin om de boot eerst kaal te maken, dan is een laag Primocon Primer de beste keus als hechtlaag (2 lagen is hier het beste). Dit zorgt ervoor dat de volgende afwerklaag ook goed hecht. Tijdens het schilderen wel netjes afplakken natuurlijk, en als laatste afwerking is een mooie waterlijnband erg fraai. Kijkt u meteen de anodes na, of deze nog genoeg vlees op de botten hebben?

starbrite_antifouling_removerEr is natuurlijk altijd nog wel wat te doen (doet me denken aan die bouwmarkt), maar dit zijn de belangrijkste stappen om het volgende seizoen weer heerlijk te kunnen genieten op het water, i.p.v. te moeten klussen als de zon schijnt. Nog tijd over bij het winterklaar maken? Dan is bijvoorbeeld het teakdek aan de beurt, reinigt en impregneert u de biminitop of bootkap. Als de mast plat ligt is het wellicht verstandig om een keer die oude kabels van de antennes te vernieuwen, dat gaat nu eenmaal handiger als je er goed bij kan. En nu hup: de oude kleren aan, en aan de slag voor het winterklaar maken van de boot! Succes!
Winterklaar maken boot onderhoud