Hoe plak of repareer je een rubberboot? Dit moet je weten:
23 juni 2022
Het is een vraag die we vaak gesteld krijgen: Hoe plak of repareer je een rubberboot?
Wanneer je een rubberboot hebt en die is lek is dat natuurlijk vervelend want je wilt natuurlijk lekker varen.
Gelukkig is in de meeste gevallen het plakken van een rubberboot niet zo ingewikkeld en heel goed zelf te doen.
Met een rubberboot in dit artikelen bedoelen we een rubber- of opblaasboot van professionele kwaliteit.
Zou je boot leeglopen, maar kun je geen lekkage vinden? Lees dan snel verder want ook voor dit probleem hebben we een oplossing!
Maar eerst even wat basiskennis over de verschillende materialen en bijbehorende lijmen zodat je straks als een ware profi je rubberboot plakt!
Is mijn rubberboot van PVC of Hypalon?
Wanneer je je rubberboot wil repareren of goed wil plakken is het van belang dat je weet van welk materiaal je rubberboot gemaakt is. PVC of Hypalon Weet je dat? Dan is ook snel te bepalen welke lijm je voor jou specifieke reparatieklusje nodig hebt.
Als je niet weet van welk materiaal je boot gemaakt is is daar redelijk eenvoudig achter te komen:
Wanneer je met je hand over de tube van de rubberboot strijkt en het voelt glad aan dan is de boot nagenoeg altijd van PVC. Voelt de boot stroef / een beetje plakkerig aan? Dan is deze van hypalon gemaakt. Verderop leggen we uit welk verschil dit uitmaakt.
Voor beide materialen, PVC en Hypalon is een specifieke rubberbootlijm benodigd. Een hypalon-boot lijmen met een PVC lijm is geen succes en andersom ook niet.
In de basis wordt er standaard bij de meeste nieuwe boten een plaksetje meegeleverd. Deze plakset bestaat uit een koker met een stukje PVC of hypalon en een 1-component lijm.
Hoe spoor ik lekkage in een rubberboot op?
Wanneer je rubberboot lek is moet je eerst opsporen waar deze lek is. Dat doe je in eerste instantie door visueel je boot te inspecteren. Kun je zo op het oog lekkage vinden dan is een handig hulpmiddel een plantenspuit met een oplossing van water en zeepsop. Daarmee spuit je deel voor deel je rubberboot in totdat je het lek gevonden hebt. Scheurtjes of zwaar belaste delen zoals D-ringen, roeidollen of spiegels plak je met en twee componenten lijm.
Deze lijm is bestand te gen hogere belastingen. Is bijvoorbeeld je spiegel over een groot oppervlak los dan adviseren we je om dit te laten repareren door een specialist.
Het zou toch vervelend zijn als na het plakken je spiegel met daaraan je buitenboordmotor losraakt tijdens het varen…
Afhankelijk dus van de lekkage kies je tussen een 1- of 2 componentenlijm. Is het een klein gaatje dan kun je deze rustig plakken met een 1-componentlijm.
Zo plak je je rubberboot:
Afhankelijk dus van de lekkage kies je tussen een 1- of 2 componentenlijm. Is het een klein gaatje dan kun je deze rustig plakken met een 1-componentlijm.
Het oppervlak rond het gat maak je droog en vetvrij. Voor een goed hechting kun je heel lichtjes met een stukje fijn schuurpapier, bijvoorbeeld korrel 160 het oppervlak lichtjes een beetje aanschuren.
Vervolgens breng je de lijm aan op en rond het gaatje. Is de lijm aangebracht dan wachtje heel even totdat de lijm en beetje wazig begint te worden. Vervolgens plak je de plakker op het gaatje.
De grootte van de plakker hangt af van het gaatje en de plek. Wanneer je de plakker knipt knip dan de hoeken rond. Op die manier hecht de plakker beter en komt deze na verloop van tijd niet los.
Zit de plakker eenmaal op de juiste plaats druk deze dan lichtjes aan, en haal met een spateltje de lucht onder plakker vandaan door er licht overheen te strijken en laat vervolgens de plakker 24 uur drogen.
Daarna pomp je de boot op en zal je lekkage verholpen zijn.
Mijn rubberboot loopt leeg maar ik vind geen lekkage?
Wanneer dit aan de hand is kan het zijn dat de boot lekt op de manchetten van de ventielen. Bij een nieuwe boot wordt om de ventielen aan te draaien een speciaal kunststof sleuteltje hiervoor meegeleverd. Dit omdat bij een nieuwe boot deze nog wel eens een extra slag je moten hebben bij het eerste gebruik.
Met dit sleuteltje kun je de mancheten van het ventiel welke aanluiten op het doek van de boot, zowel aan de binnen- als buitenzijde aandraaien.
Oude rubberboten kunnen porreus worden. Hierdoor is op sommige delen het materiaal niet meer geheel luchtdicht. Dit is op te lossen door Sealflex te gebuiken. Dit is en dichtmiddel dat in de tube gegoten kan worden en van binnenuit veel van dit soort lekkages kan verhelpen.
Moet je dit gaan gebuiken dan raden wij aan alvast te gaan sparen voor een nieuwe rubberboot. Want dit soort middelen helpt goed, maar niet voor eeuwig.
Wat is het verschil tussen een rubberboot van PVC of Hypalon?
Bij het materiaal PVC staat de C voor Chloride. Chloride houd het PVC soepel.
Het nadeel is alleen dat onder invloed van UV-straling door de zon, deze chloride over de jaren heen oplost en dit oplossen bijdraagt aan het verouderingsproces van de boot. Chloride zit bijvoorbeeld ook in PVC afvoerpijpen. is zo’n pijp oud en je slaat er met een hamer op dan breekt de pijp gemakkelijk in stukken. Ook hier is dan de Chloride verdampt en daarmee ook de soepelheid.
Stel dat u in bijvoorbeeld Griekenland of Spanje woont waar heel veel zonuren zijn. In die omstandigheden zal een rubberboot gemaakt van hypalon veel langer mee gaan dan een boot van PVC.
Zou u dus veel varen in dit soort landen, dan is een rubberboot gemaakt van hypalon de betere keuze.
Omdat we in Nederland veel minder zonuren hebben is in ons land de gemiddelde levensduur van een rubberboot gemaakt van PVC vaak een jaar of 10 in ons land. Dit, met het feit dat een rubberboot van PVC aanzienlijk voordeliger is dan een zelfde boot van hypalon, verklaart waarom veel boten in Nederland gekocht van PVC zijn gemaakt en in mediterrane gebieden een hypalon-boot de voorkeur heeft.
5 tips voor het plakken / repareren van een rubberboot:
Tip1: Een goede PVC of hypalonlijm is niet goedkoop. Koop je een hoogwaardige rubberbootlijm dan zal dat leiden tot een goede en stevige reparatie.
Tip 2 :Bepaal altijd goed of je een PVC- of hypalonlijm nodig hebt. De verkeerde lijm op het verkeerde materiaal plakt niet goed.
Tip 3: Plak zwaar belaste delen zoals roeidollen, D-ringen, spiegels en naden altijd met een 2-componenten rubberbootlijm.
Tip 4: Gebruik om een 2-componentenlijm aan te brengen een spatel of een verkwast waarvan je 2/3 van de haren afknipt.
Tip 5: Neem de tijd voor het plakken van de rubberboot en voor het goed laten drogen.
Tip 6: Sommige reparaties vragen om de hand van een specialist, zeker bij zeer grote scheuren, over grote lengte losgeraakte naden of compleet losliggende spiegels.
Naast rubberbootlijm voor het plakken van uw rubberboot vindt u bij ons veel andere handige producten voor het onderhoud aan uw rubberboot.
Heeft u nog vagen over het plakken van uw rubberboot? Wij helpen u graag!
Oh ja, wilt u en rubberboot kopen omdat de oude niet meer te repareren is? Wij hlpen u graag met een breed aanbod van zer goede en hoogwaardige rubberboten voor jarenlang vaarplezier!