Marifoon aan boord? lees hier de tips en tricks

21 februari 2018

Marifoon aan boord? Lees hier alles wat u moet weten

Ondanks het feit dat bijna iedereen wel een telefoon in z’n broekzak heeft is het hebben van een Marifoon aan boord wel zo verstandig wanneer u gaat varen. In het scheepvaartverkeer vergroot een marifoon aan boord de veiligheid. Contact met de sluis, verkeersposten kan erg handig zijn. Alleen al het uitluisteren van het marifoonverkeer in je eigen omgeving geeft een completer beeld van wat er om je heen gebeurd.
Alhoewel een marifoon aan boord pas verplicht is vanaf schepen van 20 meter in Nederland, in sommige buitenlanden dien je al op een schip vanaf 7 meter in het bezit te zijn van een marifoon. Vaar je op het Nederlandse binnenwater? Dan volstaat het Basis certificaat marifonie. Een cursus die echt te doen is en voor de meeste pleziervaarders voldoende. Ga je op zee varen dan heb je nog wat meer nodig. Wat? Lees dan snel verder:

Marifoon aan boord? Dan heb je tenminste het Basiscertificaat Marifonie nodig.

Voor velen is het behalen van een Marifoon certificaat vaak de drempel om van een marifoon aan boord af te zien, en dat is jammer. Natuurlijk, een marifonie-certificaat halen kost even wat studie maar het examen voor een Basis certificaat is echt goed te doen. Met zo’n Basis certificaat mag je zowel een handheld marifoon als een vaste marifoon bedienen. Overweeg je een combi-marifoon aan te schaffen met DSC Klasse D dan is een Marcom-B certificaat verplicht. Een andere optie is om je SRC-certificaat te behalen. Ook met dit certificaat mag je zo’n marifoon aan boord bedienen. Het SRC certificaat is speciaal voor de watersport, is eenvoudiger dan het behalen van een Marcom- B certificaat.

Tot slot hebben we nog het Marcom-A certificaat. Hiermee mag je overal te wereld communiceren. Handig als je bijvoorbeeld een wereldreis wilt gaan maken. Het examen wordt in de Engelse taal afgenomen.

Vaar je op het Binnenwater? Dan is een Basis Marifonie-certificaat voldoende

Marifoon aan boord op binnenwater

Vaar je op de Nederlandse wateren met een pleziervaartuig dan is een Basiscertificaat Marifonie voldoende.
Na het behalen hiervan kun je je marifoon gaan uitzoeken.
Heb je die eenmaal in huis dan rest je nog een stap alvorens je hem kunt gebruiken. Je moet je marifoon laten registreren bij het Agentschap telecom. Na registratie ontvang je een bewijs van opname in dit register.
Per jaar betaal je een jaartarief voor je registratie. Het tarief stijgt soms wat maar ligt ergens tussen de 30 en 40 euro per jaar.

Elke marifoon moet verplicht een ATIS nummer dragen

ATIS

Na registratie bij het Agentschap telecom ontvang je teven een ATIS code. ATIS is de afkorting van: Automatic Transmitter Indendification System.
Met deze code is de Marifoon, en dus de bezitter bekend en kunnen  verkeersposten, jachthaven en sluizen zien wie hen heeft opgeroepen.
Elke marifoon moet verplicht een ATIS code dragen. Deze ATIS code is tegenwoordig bij de meeste marifoons zelf in te geven maar let goed op: Vaak is deze code maar 1 keer juist in te geven. Zou je een tweede keer een andere ATIS code willen ingeven dan moet in sommige gevallen de Marifoon gereset worden door de leverancier of fabrikant. Naast een ATIS code krijg je ook een MMSI nummer in het geval van een Basis certificaat is dit nummer bedoeld voor een AIS-transceiver en dus niet bedoeld om te gebruiken in een Combi-marifoon. Daarvoor heb je een Marcom-B certificaat nodig, zoals je hieronder kunt lezen.

Wanneer je wel een werkende marifoon aan boord hebt maar niet beschikt over een geldig marifonicertificaat zijn de bekeuringen niet mals. 
Je betaald een bedrag van rond de 260 euro boete wanneer je wel en werkende marifoon aan boord hebt maar geen bedieningscerificaat, 80 euro wanneer je je certificaat niet bij je hebt.
Op onjuist gebruik kan je rond de 120 euro kosten en wanneer je marifoon niet aanwezig is of niet op orde ligt het bedrag tussen de 250 euro en 800 euro.
Het behalen van een Basiscertificaat Marifonie is echt te doen, zeker het is even aan de studie maar dan heb je niet alleen je papieren op orde, veel belangrijker: ook je kennis is up to date!

Marifoon aan boord op zee

Ga je op zee varen dan heb je een combi-marifoon nodig.
Deze combi marifoon beschikt naast ATIS ook over een MMSI, Maritime Mobile Service Identity nummer en DSC, Digital Selective Calling. Dit is een Noodoproepsysteem voor de zeevaart. De benodigde MMSI code word toegewezen door de International Telecomunication Union.
Zo’n combimarifoon beschikt dus over, zeg maar twee standen: een stand voor binnenwater, waarbij het zendvermogen lager is en de ATIS code meegezonden wordt, en een zeevaart-stand waarbij er uitgezonden word op hoogvermogen en het MMSI nummer meegezonden wordt en DSC actief is. De Atis code wordt dan niet meer meegezonden.

Wil je een Combi-marifoon aanschaffen dan heb je om hem te registreren een Marcom B certificaat nodig.

Zendvermogen

Bij de meeste marifoon is het zendvermogen in te stellen. Gebruik je je marifoon op het binnenwater dan dien je uit te zenden op laag vermogen, 1 Watt. Door het gebruik van lage vermogens worden storingen voorkomen. Heb je je basiscertificaat Marifonie? Dan mag je alleen uitzenden met een marifoon op een laag vermogen.

Op het binnenwater zet je je marifoon op de stand LOW, je zendt met 1 watt zendvermogen om storingen te voorkomen

Welke marifoon is aan te bevelen aan boord?

Dat is een vraag die niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden is. Voor de meeste schippers van pleziervaartuigen is een handmarifoon een uitstekende keuze. Ze zijn compact, vaak scherpgeprijsd en vol gestopt met handige techniek.  Voor gebruik op het binnenwater is zo’n handmarifoon dan ook een uistekende keuze. Wel heeft een handmarifoon een beperkter bereik dan een vaste marifoon.
Dat heeft te maken met de antenne. Bij een vaste marifoon wordt op het schip een VHF antenne geplaatst, een marifoonantenne. Zo’n “echte” VHF marifoon-antenne is ongeveer 1,20 meter lang en heeft door de lengte en hoogte waarop deze geplaatst word een groter bereik bij hetzelfde zendvermogen.
Het is niet perse zo dat een handmarifoon beperkter is in de mogelijkheden dan een vaste marifoon. Ook op een uitgebreidere handmarifoon kunnen vele functies aanwezig zijn zoals ATIS, DSC en GPS.
Wij helpen je graag met het maken van de juiste keuze! Hier vindt je een compleet overzicht van onze marifoon-antenne’s

Wat zijn de verschillen tussen de 3 Cobra handmarinfoons? In deze product video legt Imo van Nautic Gear deze verschillen aan u uit.

Handmarifoons van Cobra en Icom behoren tot de meest verkochte marifoons voor de pleziervaart. U kunt zelf uw ATIS code ingeven.

Marifoon aan boord Cobra HH350 het beste instapmodel!
Cobra HH350 Met ATIS
Cobra HH500 met “Rewind” functie
Conbra HH600E met Bluetooth en GPS
Icom M25 Drijvend, Basic en goed
Icom M35 met Clear voice functie