Hoe blaas ik een fender of stootwil op?

28 oktober 2017

Hoe blaas ik stootwillen op?

Fenders, stootwillen, bepaalde steigerfenders en markeerboeien worden uit het oogpunt van ruimtebesparing ‘plat’ verzonden. Dit wil zeggen; de fabrikant zuigt ze na fabricage leeg, zodat ze niet enorm veel loze ruimte innemen tijdens transport. Een veelgehoorde vraag is dan ook: hoe pomp ik mijn stootwil of dropfender op? Op deze pagina leggen we je uit hoe je het beste je stootwillen kunt opblazen en hoe je een ventiel vervangt. Want: wanneer een stootwil leegloopt is de oorzaak in 9 van de 10 gevallen te wijten aan een kapot ventiel, en die zijn heel eenvoudig te vervangen.

Het ventiel van een stootwil

In al onze Majoni stootwillen en fenders zit een ventiel. Deze lijkt op een ballenventiel, maar is het NIET! Gebruik dan ook nooit een ballenpomp of nippel met ‘vulnaald’!
Het messingkleurige ventiel in de fender is voorzien van fijn schroefdraad. En u raadt het al, dit is met een reden. De juiste manier om een fender van lucht te voorzien is met een passende Majoni vulnippel.

Gebruik nooit een ballenpomp om een stootwil op te blazen!

Deze vulnippel is aan het uiteinde voorzien van fijn M3 schroefdraad, welke precies in het ventiel van de fender past. Even vastschroeven in het ventiel, en met een gewone fietspomp pompt u de fender op druk. Of u nu een traditionele fietspomp op een plankje heeft met Hollands ventiel, of een pomp met autoventiel; beide passen op de vulnippel. De vulnippel bestaat namelijk uit 2 delen. Deze 2 delen samen passen op het autoventiel, en door de dikke bovenzijde eraf te schroeven past de vulnippel ook op de traditionele fietspomp met Hollands ventiel. Handig toch?

Een andere manier om een stootwil op te pompen, is door een compressor met een platte kop tegen de fender aan te drukken. Let op, hierbij is het wel van belang om het reduceerventiel van de compressor juist af te regelen, dit om schade aan het ventiel door te hoge druk te voorkomen.

Een goede stootwil of fender kan wel 40 jaar meegaan!

De juiste druk voor een stootwil of fender

Vulnippel voor Majoni stootwillen
Met een vulnippel blaast u handig een stootwil op.

Een fender hoort niet keihard opgepompt te worden. De juiste druk voor een fender is ‘slechts’ 0,2 bar, ofwel 2,9 PSI. U vraagt zich wellicht af, waarom deze relatief lage druk? Omdat fenders in weer en wind staan, van felle zonneschijn tot vrieskou, heeft de lucht in de fender flink ruimte nodig om uit te zetten en te krimpen. U zult met name bij de grotere fenders verbaast zijn wat zonneschijn met de druk in de fender doet… Bovendien houdt u zo ruimte voor de fender over om zich te vervormen, zodat hij het werk kan doen, waarvoor hij gemaakt is: het beschermen van uw boot of steiger. Heeft u geen manometer of drukmeter bij de hand. Onthoud dan dit: u moet de fender met een vlakke hand nog steeds eenvoudig een stukje te kunnen indrukken.

Hoe lang gaat een Majoni stootwil of fender mee?

Majoni fenders worden met aandacht en precisie gemaakt. Het gebruikte materiaal is speciaal ontworpen voor buitengebruik. Door de fender soms even netjes schoon te maken kan een Majoni fender wel veertig jaar meegaan! Schoonmaken en onderhoud is een kwestie van warm water met een neutraal zeepsopje gebruiken. Heeft u uiteindelijk toch lekkage aan het ventiel, dan kunt u deze voor een klein bedrag vervangen. Bij lekkage lekt meestal het ventiel zelf, zeg maar bij het pennetje dat in het gaatje zit. Maar soms kan een stootwil ook lekken lang de randen van het ventiel. Om beide lekkages op de lossen is een vulnippel handig, of beter nog: een passende M3 boutje. Een boutje is namelijk van harder metaal dan de vulnippel, waardoor de kans kleiner is dat u de schroefdraad kapot trekt. Deze draait u volledig in het M3 schroefdraad van het ventiel, en vervolgens trekt u voorzichtig met een tang het ventiel uit de stootwil. Op dezelfde wijze plaatst u het nieuwe ventiel. Even het nieuwe ventiel op de vulnippel of op Het boutje schroeven, op de juiste diepte erin drukken, en klaar is Kees!

Is het ventiel nog wel in orde dan kan het zijn dat het ventiel niet juist in de stootwil zit. Op dezelfde als hierboven omschreven haalt u dan het ventie eruit en plaatst het terug, zodanig dat de bovenzijde van het ventiel iets verzonken is.

los ventiel voor Majoni stootwil
Dit is het ventiel dat in een Majoni stootwil zit. Aan de voorzijde ziet u het M3 inwendige schroefdraad.

Majoni: Nederlandse topkwaliteit.

Wij leveren Majoni stootwillen en fenders, omdat kwaliteit voorop staat. Deze fabrikant houdt vast aan hoge standaarden, en de productie vindt daarom nog steeds in Nederland plaats. Met ruim 60 jaar ervaring durven wij te stellen dat u met Majoni de beste keuze maakt. Niet voor niks is het gros van de fenders op het water dan ook afkomstig van Majoni Nederland.
Hier vindt u ons complete assortiment stootwillen en fenders. Maar ook voor een kogelfender, ook wel bolfender genoemd kunt u bij ons terecht.

Vulnippel met ventiel. Dit ventiel zit in elke majoni stootwil. De vulnippel schroef je er makkelijk op.

Een vulnippel voor een Majoni stootwil koopt u eenvoudig in de webshop. Net als een los ventiel.
Naast stootwillen verkopen wij ook dropfenders. Deze hebben aan de onderzijde geen oog, zoals een stootwil.
Bij sommige boten is een dropfender praktischer en fraaier om te zien. Ook dropfenders zijn in vele maten en kleuren verkrijgbaar.Naast stootwillen en dropfenders zijn er vele andere mogelijkheden om uw boot te beschermen. Bekijk rustig een ons complete assortiment bootbescherming!

Hoe repareert u een lekke stootwil? U ziet het in deze video:

Heeft u nog vragen? Belt u dan met onze klantenservice. Wij helpen u graag!