Anker kopen

Ankeren
Highlights

Een anker kopen

Wanneer u een boot heeft, dan zijn een anker en de nodige toebehoren zeker aan boord nodig! Of u nu in het bezit bent van een motorboot, sloep of een zeilboot, een anker aan boord hebben is een must! Niet alleen voor de veiligheid, bijvoorbeeld in het geval van motorpech, maar ook om op een prettige, veilige plek midden op het water uw anker uit te zetten en te genieten van een heerlijk dagje dobberen op het water. Het kan ook zo zijn dat u onderweg om wat voor reden dan ook een noodstop dient te maken, stel dat daarbij uw motor om wat voor reden stilvalt, dan is het maar al te fijn en wel zo veilig dat u een anker overboord kunt gooien om uw boot tot stilstand te manen. Maar welk anker is nu het meest geschikt om te kopen voor uw type boot of schip en de wateren die u bevaart. Bij Nautic Gear helpen we u graag bij het vinden van het juiste type anker en zorgen we ervoor dat u deze tegen een zo scherp mogelijke prijs kunt kopen! Dat geldt trouwens ook voor de aanschaf van een bijbehorende ankerketting of ankerlijn.

Voor anker gaan, hoe doe je dat?

Allereerst dient u een goede ankerplaats uit te kiezen. Een goede ankerplaats geeft u beschutting tegen de wind en golfslag waarbij het van belang is dat het water niet te diep is. Houd rekening met de wind. Zou het anker losraken dan is het wel zo prettig dat u niet meteen tegen de wal aandrijft. Een plaat aan hogerwal verdient dan ook de voorkeur. Daarnaast is het handig om voor het ankeren u te informeren over de windrichting en of deze mogelijk snel gaat veranderen. Want zou de wind draaien dan draait ook uw boot of schip. Anker altijd ruim buiten de vaargeul en houd rekening met een eventueel draaiende wind waardoor u juist in de vaargeul terecht zou kunnen komen.

Een tweede, kleiner anker kan worden uitgezet om het ‘slingeren’ achter het anker te voorkomen. Is u dat te veel werk dan wordt het slingeren door de wind al een stuk verminderd door bijvoorbeeld een goed drijfanker uit te zetten. Houd eveneens rekening met andere schepen die voor anker liggen en neem voldoende afstand tot een ander schip. Wanneer het water niet al te diep is, scheelt dit in het steken van de juiste hoeveelheid ankerlijn.

Een vuistregel is dat u 4 keer de waterdiepte aan lijn moet steken. Hierdoor ligt de ankerlijn onder een hoek van ongeveer 45 graden naar uw boot. Door het voldoende lijn geven (steken) kan het anker zich beter ingraven. Zou u te weinig lijn steken dan gaat het anker over de bodem slepen in plaats van dat het zich ingraaft. Staat er een harde wind of veel golfslag, steek dan extra lijn of ketting. 5 à 6 maal de waterdiepte.

Het is handig de ankerlijn of ketting te markeren. Zo kunt u aan de markering zien hoeveel lijn of ketting u gestoken heeft. Voor een ankerlijn kan dat met watervaste tape, daarnaast is er ankerketting markering bij ons verkrijgbaar. Dit zijn gekleurde kunststoffen clips die u in de schalmen van de ketting kunt klemmen.

Nadat u een geschikte ankerplaats heeft gevonden gaat u als volgt te werk.

  • Bekijk de waterdiepte bijvoorbeeld op de kaart of via uw dieptemeter;
  • Zorg ervoor dat uw anker, ankerlijn of ankerketting goed klaarligt;
  • Zorg ervoor dat de lijn of ketting niet in de knoop zit of kan raken;
  • Bedenk hoeveel lijn of ketting u met de huidige waterdiepte ongeveer nodig heeft;
  • Vaar langzaam naar de ankerplaats (tegen de wind in) en leg de boot stil;
  • Laat nu het anker rustig overboord en geeft voldoende lijn en zet deze vast;
  • Wanneer u nu voelt dat het anker zich vast zet, dan geeft u een klapje gas achteruit en trek het anker stevig vast;
  • Check door aan de ketting of lijn te voelen of het anker goed vast zit;
  • Hijs uw ankerbol ten teken dat u voor anker ligt en in het donker gebruikt u uw ankerlicht;

Ankeren hoe doe ik dat en wat heb ik nodig?

Wanneer u deze stappen doorloopt, zal uw boot prima voor anker liggen. Omdat de bodem in Nederland voornamelijk uit zand of klei bestaat, is het ankeren in de Nederlandse wateren relatief eenvoudig. Wanneer u het anker vanaf de kop van het schip uitzet kan bij enige wind de boot achter het anker gaan slingeren. Dit kan voorkomen worden door een extra anker vanaf de kop uit te zetten, ongeveer onder een hoek van 45 graden vergeleken met het eerste anker.

Ankert u nu op plaatsen die niet al te diep zijn? Dan helpt het door aan de achterzijde een extra anker uit te zetten. Dit tweede anker kan een licht anker zijn, maar ook een goed drijfanker is een goede ondersteuning. In de meeste gevallen zal de boot op deze manier een stuk minder slingeren. Het is altijd verstandig om een paar stootwillen aan boord te hebben, zodat uw boot optimaal is beschermd als het voor anker ligt.

Hoe zie ik dat mijn anker houdt?

Als u eenmaal voor anker ligt dan wilt u weten of uw anker houdt en niet sleept of bij de eerste de beste windvlaag loskomt.
Als eerste kijkt u naar de ankerlijn. Wanneer deze strak staat en de kop van uw schip draait zich in de wind dan weet u dat uw anker houdt. Maar blijft het ook houden?

Hiervoor neemt u een vast punt op de boot welke in een hoek van 90 graden zich tegenover het anker bevindt, bijvoorbeeld een verticale buis van de reling.
U kijkt langs dit punt naar de wal en lijnt dit op met een vast punt op de wal, bijvoorbeeld een paal, een boom of een ander vast punt.

Na verloop van tijd kijkt u weer en als beide punten nog in lijn liggen weet u zeker dat uw boot vast ligt.

Op sommige elektronische meters en kaartplotters zit vaak een functie ‘ankerwacht’. Bij het veranderen van de diepte binnen een bepaalde range zal een alarm klinken.

Bij een kaartplotter werkt het op basis van GPS-coördinaten. Wanneer die wijzigen weet u dat uw anker niet meer vast zit.

Heeft u geen kaartplotter of dieptemeter aan boord? Dan zijn er handige Apps voor Android en IOS om een melding te krijgen van een krabbend anker.

Is mijn anker losgeslagen? Met deze App houdt u een krabbend anker in de gaten

Anker accessoires en toebehoren

Om met uw boot goed voor anker te gaan heeft u uiteraard een goed anker nodig. Vaart u op zee dan heeft u een zwaarder anker nodig dan wanneer u op binnenwater vaart. Daarnaast is de bodemgesteldheid een belangrijke factor. Wanneer de bodem slap is, bijvoorbeeld zand of klei dan is het raadzaam omeen anker met grote vloeiente kopen.

Het type boot is de derde factor om rekening mee te houden. Heeft u een boot van een meter of 7 dan is een anker van 8 tot 10 kg aan te bevelen. Heeft uw boot een lengte van 10 meter? Dan is een anker van 12 tot 15 kg een goede keuze.

Een vierde factor is de opbergruimte van uw anker. Want het anker dat u koopt moet wel opgeborgen kunnen worden.

Daarnaast is het raadzaam het anker doormiddel van een ankerboei te markeren.
Zo zien anderen overdag dat u een anker heeft uitgezet en markeert u die plaat door middel van een ankerboei. Zo’n ankerboei wordt door middel van een neuringlijn aan de ankerlijn of het anker vastgezet. Wij leveren een uitgebreid assortiment ankerboeien voor de boot.


Voor kleinere boten zonder ankerkluis is bijvoorbeeld een paraplu anker een goede keuze. Zo’n paraplu anker kan worden ingeklapt en neemt niet veel ruimte in.

Een andere veel verkochte goede optie voor het Nederlands binnenwater is een French anchor of het Talamex anker populair

Heeft u een boegroller op de kop van uw schip? Dan is een Talamex DC anker, een Talamex M anker of een Lewmar delta anker voorkomende keuzes.

Vaak wordt aan zo’n anker een ankerlijn bevestigd. In de meest eenvoudige vorm is dat een lijn van polypropyleen. Beschikt uw schip over een ankerlier waarmee u elektrisch het anker kunt uitzetten dan wordt er veelal ankerketting gebruikt. Overigens zijn er ook ankerlieren die ankerlijn kunnen in- en uitrollen.
Vaart u in Nederland dat adviseren wij minimaal een lijn te nemen van minimaal 20 meter.

Om het anker meer gewicht mee te geven zou u tussen het anker en de lijn een voorloopketting kunnen monteren. Dit geeft extra gewicht mee aan het hele ankerpakket.

Een mooie alternatieve keuze is een gevlochten, met lood verzwaarde ankerlijn. Wanneer u handmatig het anker moet lichten is het van belang een lijn te kiezen die minimaal 10 a 12 mm is. Dit pakt prettiger vast dan een te dunne lijn.

Wat heb ik nodig voor een complete ankerset?

Om een complete set aan te schaffen waarmee u kunt ankeren heeft u het volgende nodig:

  • Een anker dat past bij het gewicht van uw schip en grondsoort waarop u meestal ankert;
  • Een ankerlijn of ketting of een combinatie van beide;
  • Een D-ring om het anker aan de lijn te bevestigen;
  • Een ankerbal en ’s avonds een ankerlicht.

Wanneer u nog vragen heeft omtrent de aanschaf van een anker of de bijbehorende accessoires dan helpen wij u graag. Onze klantenservice is elke werkdag voor u bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur.

Welke soorten ankertypen zijn er?

Er zijn verschillende ankertypen die worden gebruikt om een boot of schip voor anker te leggen. Een veelvoorkomend type is het ploegschaaranker, dat een vorm heeft die lijkt op een ploegschaar. Dit anker is geliefd vanwege zijn veelzijdigheid en goede houvast in diverse bodemgesteldheden, zoals zand, modder en gras. Een ander type is het klipanker, ook bekend als het Danforth anker. Dit anker heeft meerdere pennen of vloeien die uitsteken en in de bodem grijpen. Het klipanker is effectief in zachte bodems, maar kan minder geschikt zijn voor harde bodems. Het parapluanker heeft een ronde vorm met een platte onderkant en wordt voornamelijk gebruikt voor kleine boten. Tot slot is er het spaakanker, met meerdere gebogen armen. Dit anker biedt goede houvast in zachte bodems, maar kan minder geschikt zijn voor harde bodems. Bij het kiezen van het juiste ankertype is het belangrijk om rekening te houden met factoren zoals de grootte en het type van je boot, de wateromstandigheden en de bodemgesteldheid op de ankerlocatie.

Heb ik per se een ankerlier nodig om te kunnen ankeren?

Nee, het hebben van een ankerlier is niet per se vereist om te kunnen ankeren, maar het kan het ophalen en laten zakken aanzienlijk vergemakkelijken en comfortabeler maken, vooral bij het hanteren van zwaardere ankers of in situaties waarin veel ankeren nodig is. Een ankerlier is een mechanisch apparaat dat is ontworpen om het anker en de ankerketting of de ankerlijn op te halen of te vieren. Het vermindert de fysieke inspanning die nodig is om het anker te bedienen, vooral als het anker en de ketting zwaar zijn of als de waterdiepte groot is. Met behulp van een ankerlier kun je het anker eenvoudig ophalen door de lier te bedienen met een hendel, een elektrische motor of zelfs een afstandsbediening, afhankelijk van het type ankerlier. Dit bespaart tijd en energie, vooral wanneer je meerdere keren per dag wilt ankeren en weer wilt vertrekken!

Zijn er bepaalde restricties voor ankers?

Het gebruik van ankers kan onderhevig zijn aan lokale, regionale of nationale regelgeving en beperkingen. In sommige gebieden zijn er bijvoorbeeld specifieke zones waar het gebruik van ankers verboden is om mariene habitats te beschermen, of zijn er voorschriften met betrekking tot het type dat gebruikt mag worden om de bodem te beschermen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van dergelijke restricties en voorschriften voordat je een anker gebruikt, om boetes te voorkomen en het milieu te respecteren.

Wat is het beste materiaal voor een anker?

Het ideale materiaal voor een anker hangt af van verschillende factoren, waaronder het type bodem waarop het anker gebruikt zal worden, de grootte van het vaartuig en de omstandigheden waarin het gebruikt zal worden. Traditioneel gaan mensen vaak voor een RVS anker, door de zoutbestendige werken blijven deze vaak lang goed. Voor specifieke toepassingen zoals in rotsachtige bodems of op zandgronden kunnen er verschillende ontwerpen en materialen worden aanbevolen. Het overwegen van de lokale omstandigheden is cruciaal bij het kiezen van het beste materiaal voor een anker om de veiligheid en stabiliteit van een vaartuig te waarborgen.