Ruddersafe

Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. Aanbieding!
    Ruddersafe type 2, 3 en 4 aanbieding
    Normale prijs € 168,95 Vanaf € 121,00
  2. Aanbieding!
    Ruddersafe Volvo Penta type 2, 3 en 4
    Normale prijs € 235,00 Vanaf € 179,00
  3. Ruddersafe Bracket Links
    Normale prijs € 33,95 € 29,95
  4. Ruddersafe Bracket Rechts
    Normale prijs € 33,95 € 29,95
Tonen als Foto-tabel Lijst

Ruddersafe: Beter stuurgedrag, makkelijker aan- en afmeren, minder slingeren

Een Ruddersafe is de Course keeper voor uw boot. Hij verbetert het stuurgedrag van uw boot, sloep of speedboot met buitenboordmotor of Volvo Penta Z-drive aanzienlijk. Kunt u lastig aan- of afmeren omdat uw boot op lage snelheid zich lastig laat besturen, gemakkelijk door de wind afdrijft en bij langzaam rechtuitvaren slingert? Dan is de Ruddersafe de ideale oplossing om het vaargedrag van uw boot aanzienlijk te verbeteren! Bij NauticGear.nl leveren wij de ruddersafe snel vanuit eigen voorraad bij u thuis. Op voorraad betekend: op werkdagen besteld, volgende dag thuis.
TIP: Heeft u vragen? Belt u dan met onze deskundige klantenservice. Zij helpen u graag met uw vragen over de Ruddersafe.

Naast een Ruddersafe kunt u bij NauticGear.nl ook terecht voor andere buitenboordmotor accessoires zoals bijvoorbeeld hydrofoils en een brede range aan propellor hoezen

Is uw sloep of speedboot is onbestuurbaar bij afmeren?

Wanneer uw sloep, speedboot of sportcruiser onbestuurbaar is tijdens het afmeren of langzaam varen kan dat verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen komt dit door drie oorzaken:
  • 1. De rompvorm
  • 2. Het gewicht van de boot
  • 3. het type (buitenboord)motor
Veel (snelvarende) sloepen hebben net als speedboten en sportcuisers een V-vormige bodem. Uitstekend bij snelvaren maar tijdens langzaam varen heeft zo'n rompvorm minder "grip" op het water. Vaak slingeren deze boten ook iets bij het rechtdoor varen.
Omdat veel van deze boten gemaakt zijn van Polyester zijn ze ook nog eens relatief licht van gewicht. Dat in combinatie met rompvorm en meestal een buitenboordmotor of z-drive als aandrijving zorgt ervoor dat dit soort boten bij langzaam varen als het ware slippend door de bocht gaan. Bij een stevige wind zal dit type boot ook snel verwaaien. Al met al kan dat erg lastig zijn tijdens aan- en afmeren. gewoon omdat u onvoldoende "grip"heeft op het water. De aan de achterzijde hangende buitenboordmotor versterkt dit effect omdat bij het draaien van de schroef een zijwaartse kracht onstaat die veelal door de romvorm bij langzaamvaren nauwelijks opgevangen kan worden. Heeft uw boot een kiel, zoals veel spitsgatters, maar ook sommige sloepen hebben, dan heeft u hier geen last van.
Heeft u wel zo'n boot? Dan is een groot deel van deze problemen op te lossen met een Ruddersafe:

Wat is een Ruddersafe?

Een ruddersafe is een roer dat bestaat uit twee metalen roerbladen die aan de achterzijde van de schoef geplaast wordt. De Ruddersafe wordt bevestigd via twee brackets aan de cavitatieplaat van de buitenboordmotor of z-Drive.
Deze roerbladen zorgen voor grip op het water tijdens maneuvres zoals aan- en afmeren en geven een grotere koersstabiliteit bij langzaam varen. Simpel gezegd: Een Ruddersafe is een soort kiel achter je schroef die een groot deel van de onbesatuurbaarheid bij langzaam varen oplost.

Doordat deze roerbladen van de Rudersafe verticaal doormiddel van draadeinden met elkaar verbonden zijn ze de op veel verschillende buitenboordmotoren of Z-Drives toepasbaar. Aan de brackets is een veersysteem bevestigd dat ervoor zorgt dat bij langzaam varen de Ruddersafe in het water hangt achter uw schroef terwijl bij hard varen de ruddersafe omhoog klapt uit het water en daardoor nagenoeg geen weerstand meer heeft.

Ruddersafe de Course keeper voor uw boot

Wat is het voordeel van een Ruddersafe?

Het voordeel van een Ruddersafe is dat u door de dubbele roerbladen achter uw schroef aanzienlijk meer "grip" heeft op het water. De ruddersafe werkt zowel als roerblad als kiel. Hierdoor heeft u het voordeel dat de boot beter luistert waneer u stuurt.
Scherper te manouvreren is en en veel grotere rechtuit stabiliteit geeft tijdens langzaam varen. U zult makkelijker en onstpannender aan- en afmeren omdat uw boot een stuk beter bestuurbaar is tijdens langzaam varen (course-keeper).
U heeft dus een verbeterde respons en daarmee een verbeterde controle of uw boot.
Een ander voordeel van de Ruddersafe is dat hij door elke handkige doe-het-zelver te monteren is. Uw boot moet wel uit het water tijdens de montage, normaal gesproken.

Voor welke boten is een Ruddersafe geschikt?

Een Ruddersafe is geschikt voor veel boten, helaas niet voor alle boten. Een Ruddersafe is geschikt voor:
  • Rubberboten met buitenboordmotor
  • Sloepen met een buitenboordmotor*
  • open (roei)boten met buitenboordmotor
  • Speedboten
  • Sportcruisers met een enkelschoefs Volvo Penta Z-drive (hekaandrijving)(dit is een speciaal model Ruddersafe an wordt ook als zodanig aangeduid

Hoe bepaal ik welke Ruddersafe in nodig heb?

Het kiezen van de juiste Ruddersafe is niet zo lastig. De keuze wordt bepaald door de lengte van uw boot:
  • Maat 2: geschikt voor boten tot 6,5 meter
  • Maat 3: geschikt voor boten tot 8,5 meter
  • Maat 4: geschikt voor boten vanaf 8,5 meter
Deze maatvoering kunt u ook aanhouden voor de Volvo Penta modellen.

Kan ik een Ruddersafe zelf monteren?

Wanneer u een beetje handig bent is en ruddersafe prima te monteren. De montage bestaat uit het vastzetten van de brackets (klemmen) op de cavitatieplaat en de twee losse roerbladen doormiddel van de draadeinden aan elkaar bevestigen. Het monteren van een Ruddersafe is binnen 30 tot 40 minuten gebeurd. Uiteraard is het van belang dat de boot uit het water is hiervoor. Het handigste is dan ook de Ruddersafe te monteren net voor het nieuwe vaarseizoen.

let op! In de brackets zitten twee inbussen die aangdraaid worden en zo de brackets vastklemmen op de cavitatieplaat. Dit vastzetten moet u met beleid doen! vast=vast! Wij adviseren dan ook dit handmatig aan te draaien en NOOIT met een schroefboormachine te doen. Zo voorkomt u dat bij veel te vast aandraaien er schade aan de brackets ontstaat.