Dodemanskoord

Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. Populair
    Dodemanskoord voor buitenboordmotor noodstop, Universeel
    Normale prijs € 10,95 € 9,65
  2. Stroomonderbreker Dodemansknop, Noodstop
    Normale prijs € 27,95 € 23,95
  3. Stroomonderbreker Dodemansknop, Noodstopschakelaar met kabel
    Normale prijs € 10,95 € 9,95
    (Tijdelijk) niet leverbaar
Tonen als Foto-tabel Lijst

Een dodemanskoord voor je Yamaha, Mercury, Mariner of Honda buitenboordmotor bestel je eenvoudig bij Nautic Gear. Een van de messt verkochte dodemanskoorden zij van het universele type. Deze worden geleverd met een groot aantal adapters zodat dit koordje nagenoeg altijd aan te sluiten is op de dodemansknop van uw buitenboordmotor. Stel dat ook de knop van uw buitenboordmotor defect is dan hebben wij setjes waarbij zowel het koord als de knop geleverd wordt. De oude knop is dan vrij eenvoudig voor de nieuwe te vervangen.

Wat is een dodemanskoord?

Een dodemanskoord is een, meestal, spiraalvormige van kunststof gemaakte kabel met aan het uiteinde een clip. Deze clip valt onder de dodemansknop die op de buitenboordmotor (of gashendel) is aangebracht. Het andere eind van het dodemanskoord wordt aan de pols vast gemaakt. Zou de bestuurder van de boot te water raken dan wordt door een ruk aan het dodemanskoord direct de dodemansknop uit z'n werking gehaald. Het elektrisch circuit met de motor is verborken en de motor zal daarom afslaan. Een dodemansknop voorkomt dus het op hol slaan van bijvoorbeeld een speedboot of rubberboot met buitenboordmotor.

Omdat veel buitenboordmotoren-fabrikanten een eigen type knop toepassen zijn de clips dan ook verschillend. De universele dodemanskoord ondervangt dit en is vrijwel altijd aan te sluiten op de dodemansknop van de motor.

Wanneer is dodemanskoord verplicht?

In het BPR (Binnenvaart Politie Regelement) staat dat een dodemansknop verplicht is voor een bestuurder van een snelle motorboot (harder dan 20 Km/h) hij verplicht is gebruik te maken van een inrichting als bedoeld in artikel 8.03, onderdeel d. van het BPR. In dit artikel word gesproken over de dodemansknop en koord.
De verplichting geld niet voor bestuurders van een snelle motorboot met een "gesloten binnenbesturing"
Deze bepaling geld alleen voor gebieden die onder het BPR vallen, en dus niet op zee.

Afgedacht van het wel of niet verplicht dragen is in deze goed zeemanschap of liever gezegd je verstand gebruiken wel handig.

Voorbeeld: Stel u heeft voor u kind van 11 een rubberboot gekocht met een 3,5 Pk buitenboordmotor. In de regel zal deze niet boven een snelheid van 20 Km/h uitkomen.
Een koord is dan wettelijk niet verplicht maar wel erg verstandig. Waarom? De meeste gashendels van buitenboordmotoren zijn vast te zetten. Wanner je overboord valt en je hebt geen dodemans-voorziening en de gashendel staat vast gaat je boot er gewoon vandoor met alle gevaren vandien.

Ons advies: gebruik ten alle tijden een dodemanskoord! Ook op zee.